Tulajdonképpen ez az interjú is bele férne az Anyukák, akik mertek nagyot álmodni sorozatomba. De mégis külön hozom. Mégpedig azért, mert kismamaként nehezen értelmezem a Gyed, Gyes, Csed és hasonló dolgokat. Így jól jött egy megfelelő mankó. Szeretném minden anyuka, leendő anyuka figyelmébe ajánlani Kiss-Márton Adriennt és az oldalát, a Munkavállaló vagyok!-ot. Sok ötletet, segítséget kaphatsz te is, mint ahogy én is kaptam Adritól.
- Mesélnél arról, hogy
mivel foglalkozol?
Először is köszönöm szépen a
lehetőséget. Leginkább talán úgy tudnám összefoglalni a tevékenységemet, hogy
egy innovatív vállalkozó és édesanya vagyok.
Jelenleg 2 brand van a
vállalkozásomban. Mindkettőben szolgáltatást nyújtok. A munkavallalovagyok.hu
tevékenységemen keresztül a munkavállalókat támogatom Független Munkaügyesként,
az irodamanager.hu szolgáltatásomon keresztül pedig vállalkozókat,
vállalkozásokat irodamanagerként.
- Mi az a Független
Munkaügyes pozíció?
A független munkaügyes fogalmát én
alkottam meg, mikor elindítottam a vállalkozásomat, s röviden így tudnám
összefoglalni: "Olyan tapasztalt munkaügyi szakember, aki jártas
a TB,munkajog területén; munkáltatóktól, munkavállalóktól
függetlenként objektív választ ad egy-egy felmerülő
munkaügyi/családtámogatási/munkajogi kérdésre, problémára."
2001. óta dolgozom a munkaügy,
HR, bérszámfejtés területén. Mikor kislányommal várandós lettem, kikerültem az
aktív, napi munkából. Bevallom őszintén, hogy egy darabig (egészen rövidke
ideig) nem is hiányzott. Az a része legalábbis nem, hogy munkámmal csak a
munkáltatókat támogatva lássam el a feladatomat. Az aktív, napi munkából
kikerültem, de a szakmából nem, hisz otthon töltött időm alatt is rendszeresen
megkerestek ex-kollegák, barátok, ismerősök, családtagok, kismamák, stb., hogy
segítsek nekik adóbevallás, felmondás, szabadság, CSED, GYED, GYES kérdésekben.
A tipikus: „ hogyan járok jobban, mit tehetek, stb.” jellegű kérdésekkel.
Ekkor fogalmazódott meg bennem
(helyesebben a férjem segített rávilágítani, mikor látta a csillogást a
szememben egy-egy megoldandó ügy, megválaszolandó kérdés kapcsán), hogy
tulajdonképpen én nem a szakmából szerettem ki, csak a továbbiakban a másik
oldalon ülve szeretném végezni a feladatomat. Korábban is a hivatásomban, a
munkámban mindig azt szerettem, hogy tudásommal tudok segíteni az embereknek.
Így hát adta magát az ötlet, hogy a munkavállalók oldalára állva kezdek el
tevékenykedni. (Természetesen 2012-ben ez még igencsak elképzelhetetlen, merész
vállalkozásnak tűnt, nem sok ilyen jellegű vállalkozás szaladgált akkoriban.)
Ennek apropóján indítottam el a FB
oldalamat ‘munkavállaló vagyok’ néven, ahol független munkaügyesként kezdtem el
bejegyzéseket megosztani. A mottó már első pillanattól adott
volt: Legyen minden munkavállaló tájékozottabb!
A független munkaügyes fogalma abból
adódott, hogy ha belegondolunk a munkavállalók kérdéseikkel a munkáltatójuk
bérszámfejtőjéhez, munkaügyeséhez fordulnak/fordulhatnak, akiknek valljuk be
első számú kötelességük, hogy a munkáltató érdekeit képviseljék, hisz tőlük
kapják a fizetésüket, velük állnak szerződésben. Hogy ezt miből gondolom?
Várandósságom előtti utolsó munkáltatóm egy multinacionális könyvelőiroda volt,
ahol mi láttuk el több cég bérszámfejtői, munkaügyi osztályának teendőit, amit
az adott cég kiszervezett. Történt több esetben, hogy a dolgozó hozzánk
telefonált, ha kérdése volt, mivel a kiszervezés okán más kompetens személy nem
volt a cégnél. Én elmondtam a törvény adta lehetőségeit. Ekkor jött a dorgálás
a főnökség részéről, hogy én nem a munkavállalótól kapom a fizetésemet, így
legyek kedves ne tájékoztassam őt az összes lehetőségről, csak arról, ami a
cégnek is érdeke…
Nos, ez volt az utolsó csepp a
pohárban. Ekkor éreztem, hogy én ezt a szakmát így nem szeretném
tovább folytatni.
Magam részéről független
munkaügyesként a win-win helyzetekre törekszem és erre buzdítom a hozzám
forduló munkavállalókat is. Véleményem szerint megfelelő kommunikációval sok
mindent meg lehet oldani.
- Te vagy a
Munkavállaló vagyok oldal kitalálója, anyukája és egy rövid úti kalauzod is
megjelent az anyukáknak, kismamáknak, ahol elkalauzolod őket az ügyintézés
mostani tébolyán keresztül. Ez nagyon sok munka lehet. Mennyire nehéz?
Valóban sok munka. De ezt egy
küldetésnek, missziónak érzem, így nem is munkaként kezelem. Az innovációs
törekvéseimet, kreativitásomat élem meg, használhatom ki ezen a területen.
Valljuk be a munkaügy, bérszámfejtés, adózás egy roppant száraz, unalmas
terület, amit mindenki a háta közepére kíván. De amikor probléma van, akkor
nagyon kéne valaki hirtelen, aki független szakemberként tud válaszolni a
kérdéseinkre, lehetőleg azonnal…
Hogy közelebb hozzam az emberekhez a
témát és ne féljenek ettől az egész dologtól, emiatt hoztam létre a FB oldalt,
majd építettem föl a weboldalt, ahova már nyomtatványokat is föl tudtam
tölteni, hogy könnyebb legyen ezen a téren is eligazodni munkavállalóként.
Aztán megismerkedtem az animációs videók készítésével. Ezt a technikát
alkalmazva készítettem figyelemfelkeltő rövidfilmeket apukáknak, várandósoknak,
friss házasoknak, így elindult a YouTube csatorna is, ahol most már
nyomtatványkitöltő, narrált videók is vannak.
Az Útikalauz és az összefoglaló
Kismama-térkép is ennek az innovációs törekvésnek a gyümölcse. Mikor elindultam
a független munkaügyes úton én magam is kismama voltam. Saját bőrömön
tapasztaltam meg, hogy mennyire kiszolgáltatott helyzetben van egy
kismama/anyuka ebben az egyébként is nehéz időszakban. Amikor a prioritás, a
fókusz a babán van és nem azon, hogy időben megigényeljünk 1-1 ellátást…
A valóság azonban az, hogy ha mi nem
figyelünk ezekre a dolgainkra, helyettünk sajnos senki nem fog. Mert a mi
ellátásunk, a mi érdekünk, a mi bankszámlánkról/pénztárcánkból fog hiányozni az
összeg, ha nem gondoskodunk időben róla.
Az útikalauzzal és a
Kismama-térképpel ezt szerettem volna megvalósítani, hogy az anyukáknak,
kismamáknak legyen egy összefoglaló füzet a kezében, ahol érthető, emberi
nyelven megfogalmazva látja át ezt a kaotikus CSED-GYED-GYES bermuda
háromszöget. Most már mindenki számára elérhetően összegyűjtöttem az összes
leadandó/beadandó nyomtatványt, amit intézni kell a gyermek születése kapcsán,
minden hasznos információval, kitöltést segítő videókkal és hogy hova, hogyan
kell beadni a nyomtatványt. Eddig ez a lehetőség csak a Kismama Útikalauz
vásárlói számára volt adott.
2012 óta érlelődött bennem a
gondolat, hogy szeretnék egy olyan általános érvényű tájékoztató füzete
készíteni, ami mindenki számára érthető formában jól összefoglalja a
kismamaság/anyaság kapcsán felmerülő teendőket.
-Természtesen minden eset egyedi, így
nagyon nehéz ezen a területen olyat alkotni, ami mindenkire érvényes,
ugyanakkor megtartja a könnyen olvasható mivoltát is. Ez okozta az útikalauz
elkészítésének nehézségét is. Így az útikalauzok is inkább az általános érvényű
iránymutatásokat fogalmazzák meg, de vannak benne tippek, hasznos
iránymutatások, hogy mikre, hogyan érdemes odafigyelni. Az egyedi, személyre
szabott segítségért szakember segítségét érdemes igénybe venni.-
Így jött létre 2015-ben az első
Térkép és Útikalauz, azóta most már megjelent a 2018-as verzió is, ami PDF
formában érhető el, így akár telefonon, pc-n is olvasható. A jelenlegi formátum
kiválasztásánál a környezettudatosság mellett fontos szempont volt, hogy a PDF
verzióba már linkeket tudtam beépíteni, így a kismamát könnyen átnavigálom a
célhelyre, például, ha nyomtatványt kell kitölteni, akkor azt hol találja, stb.
- Hogyan tudod a munkád
összeegyeztetni az anyasággal, a háztartási teendőkkel?
A munkám mostani formájában
pont az a jó, hogy úgy osztom be az időmet, hogy mindenre jusson. Többek között
ez is vezetett ebbe az irányba, mert így rugalmasan tudok igazodni a gyerekem/családom
igényeihez, mellette dolgozhatok, ami számomra fontos. A gyermekem születése
előtti évek (11 év) alatt hozzászoktam, hogy az agyamnak folyton
járnia kellett, problémákat kellett megoldani, jogszabályokat értelmezni, stb.
Az agyi kapacitásaim lekötése számomra fontos és elengedhetetlen ahhoz, hogy
kiegyensúlyozott anyukája legyek a gyermekemnek és hogy hasznos tagja legyek a
társadalomnak.
Hiszem és vallom, hogy a gyermekünk
akkor boldog, ha mi, anyukaként is boldogok vagyunk. Hiteles példát pedig akkor
tudok a gyermekem számára mutatni, ha megtalálom az életben a helyemet és abban
jól érzem magam.
Dolgozni vállalkozóként is kell. Ha
épp nem az ügyfelek kérdéseire válaszolok, akkor a fejlesztéseken dolgozom,
azon, hogy hogyan tudom kiszolgálni még jobban az ügyfelek igényeit. Ennek
kapcsán 2018-ban fontos mérföldkőhöz ért a Munkavállaló vagyok oldal, mert a
hozzám forduló ügyfeleket már nem egy személyben én szolgálom ki, hanem több
szakember is csatlakozott a küldetésemhez, akik számára szintén fontosak a
munkavállalók. Csapatom tagjai is abban hisznek, hogy a jövő abban rejlik,
ha a munkáltató és munkavállaló érdekei közelednek egymáshoz. Így
most már két ügyvéddel, egy TB szakértővel, egy coach-csal kiegészülve egy öt
fős csapat áll a Munkavállaló vagyok oldal mögött.
- Mi a leghálásabb
feladat a munkádban?
Amikor az ügyfelek elégedettek,
amikor hallom a telefonos/skype konzultáció végén a sziklák legördülését az
ügyfelek válláról, mikor kapom a visszajelzéseket, hogy “végre valaki emberi módon
segített és megértette a problémámat, nem kifogásokat keresett, hanem megoldást
talált.”
- Mi a legnehezebb?
A legnehezebb része, elfogadni, hogy
a munkavállalók tájékozottabbá tétele egy hosszú és lassú folyamat.
Köszönöm szépen az
interjút Adrienn!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése