Satsuma

2018. március 13., kedd

Blogger, influencer-reklám avagy amit én csinálok, csinálnék...





Reklámoknak nagy divatja van. 
A reklám olyan, mint a Győzike show. Senki sem szereti, senki sem nézi persze, de mégis mindenki tudja betéve mi az, mi volt benne...
Úton, útfélen reklámokba botlunk. Tv-ben tolják elénk, ha kell, ha nem, akár a filmet megszakítva is.  Meseadón, kéretlenül, a gyerekeket ingerelve, két mese között szintén találkozhatunk vele rendszeresen. 
Újságban, reklámújságokban, röpcédulákon, rádióban, plakátokon, hirdetésekben. Egyszerűen kivédhetetlen.
Ömlik ránk mindenféle kommunikációs csatornán. 
De mennyire vagyunk már rá immúnisak? Szerintem sokan unják, utálják már a millió reklámot. Sokszor alattomosan a tudatunkba kúszik, mikor nem figyelünk és a bevásárlásnál elő bukkan. Hohó, én erről hallottam már, akkor ezt választom inkább. Vagy ha ismerősen cseng a neve valaminek, akkor meg sem veszitek? Ezt azért nehezen hinném. Az ember alapvetően bizalmatlan az ismeretlennel szemben. Így vagyunk kódolva. 
Milyen a jó reklám? 
Ezt sokan meghatározták már. 
Figyelem felkeltő legyen. 
Akár taszító is, csak megmaradjon a tudatunkban. De ha vicces, dúdolható, színes, egyedi, megjegyezhető, szerethető, az külön jó.
Fontos egyáltalán hogy valamit reklámozzunk?
A legtöbb dolog, termék eladja magát. Ha kell, úgyis megvesszük. Csak manapság nem úgy van, mint régen, hogy beslattyogsz a sarki közértbe, kapható egy féle vaj, két féle gyümölcs, némi friss árú, Impulse spré és kész. Van választék bőven. Jó, ha tudunk választani közülök.
Így adott a verseny. A reklámok maradnak, hiszen van létjogosultságuk. Az adott termék készítőjének is érdeke, hogy megismerd a nevét, árúját. 

Egy-egy anyuka, barátnő, rokon is lehet a reklám forrása, egyfajta véleményvezér. Szívesen kérdezzük meg a padon ücsörögve a szomszéd anyukát a játszón, hogy hol vette ezt a cuki kis felsőt, ami a kislányán van. Ugye? Így valamennyire már ez is reklám. Ráadásul ez valamennyire hitelesebb is, mint egy Tv reklám, hisz az adott terméket megvették, használják, ismerik a gyengéjét, előnyeit már. Tudnak nyilatkozni róla, hogy milyen.

Celebek, ismertebb személyiségek viseletét, hogy mit esznek, hová mennek, szintén sokan figyelik. Ez már egy jó marketing startégia, hogy kihasználjuk. Egyre több ilyen reklámot látok, ahol az ismert ember képein, bejegyzéseiben helyet kap egy-egy ital és reklámja, autó márka, ruha...
Hiába tagadjuk, sokszor utánozzuk "kedvenceinket". Ez alól én sem vagyok kivétel és szerintem te sem!

Az utóbbi kettőt ötvözve jött létre az influencer. Nem, nem influenza. Jól olvastátok, kedves halandók. Bár a számítógépem is ki akarta javítani influenzára ezt a szót.


Influenc szó jelentése:
hatás, befolyás, hatalom, tekintély, összeköttetés, protekció, megosztás, rábír
valakit/valamit, befolyást gyakorol, befolyásol, kihat, hat valakire/valamire
Ez egyfajta fizetett hirdetés, egy reklám post, ahol az érintett személy ír, fényképez, beszél egy adott márkáról, termékről, felhasználva a személyes varázsát, hírnevét, ismeretségét és ezért ő kap némi juttatást, fizetséget, terméket. Magyarul, lefordítva egyszerűbb nyelvezetre, körülbelül ezt jelenti.  Egyre több ifluencer van kis hazánkban is. Hihetetlen követőtáborral. Néha olyan számokat látok a neveik alatt, hogy el sem hiszem. Hogy mivel tűnnek ki a normál halandók közül? Egyediségükkel, tudásukkal, nevükkel, hírnevükkel, ismeretségükkel. Szerinted kis hazánk legnagyobb influencere ki, női és férfi változatban? Neked kinek a neve jut eszedbe elsőnek?

Ennek kisebbik verziója a blogon megírt, néha nyílt, máskor pedig bújtatott reklám. 
(Abba most nem mennék bele, hogy mi a különbség az influencer és blogger között. Melyik a jobb. Melyik éri meg jobban. Jó vitatéma lenne és sok oldalt meg lehetne tölteni vele. Ehhez még kicsi vagyok, mondhatnám.)
Azért röviden. Talán az influencer ismertebb véleményvezér, rajongó táborral, sok követővel, érdek-képviselettel, hátországgal önmaga mögött, segítséggel és profibb talán kicsivel, míg a blogger jól író, izgalmas személyiség, aki önmaga számára csinálja az írást, mert szereti és nem csak a reklám miatt vállalja, az olvasói érdekét is nézi. Egyik sem jobb a másiknál. Csak kicsit más. meghatározhatatlan.

Utóbbi vagyok én. Blogon jelenítek meg reklámot, reklámozok kapott és kipróbált termékeket, vállalkozókat, vállalkozásokat. Reklám ez is? Persze. De nem lefizetett reklám csupán, hanem kipróbált is.  
Hasonlóval találkozhattok a könyves blogoknál, többek között a sajátomnál is. Míg az országban a blogos és influencer marketing kis lábakon jár, a könyves világ, kiadók, évek óta jól és kevésbé jól működtetik a kiküldött recenziós könyves példányok által. 
Szerintem van létjogosultsága. Hogy miért?
Mert saját példámból kiindulva szívesen megveszem azt a terméket, amit egy általam olvasott, ismert blog vagy akár egyszerű anyuka próbált és ajánl, mint a nagy, csilli-villi, milliós költségű reklám próbál rám tukmálni, ahol érződik, hogy csak a pénz és a vásárlás a lényeg.
Rám nagyobb varázzsal bír, hitelesebb talán. 
Bloggerként figyelek arra, hogy hiteles legyek. Ne adjam el magam. Jól járjon a kecske is és a káposzta is megmaradjon. 
Azt vállalom el, ami szerintem jó, izgalmas, engem is elcsábítana a vásárlásra. Szívesen írok vállalkozókról, ha egy picit is segíthetek nekik a talpon maradásért. azt vallaom, ha elolvassák a terméktesztem, az interjút és egy ember is vásárol e hatására, akkor már jót cselekedtem aznapra. Segítettem egy hazai embernek. 

Sok bloggert követek, olvasok, érdeklődve figyelem, hogy éppen mi az aktuális dolog, termék, amit tesztelnek és bejegyzés születik belőle. Hitelesek. És piszok jól csinálják. Mert reklám, de nem reklám szagú. 

Ha valamely terméked, szolgáltatásod, munkád reklámoznád bloggerek által vagy influencerként:
Nem garancia, hogy egy blogba bemutatásra kerülő termékedre jobban megnő a kereslet. De a neved megismerik, elismerik, ismerős lesz a későbbiekben. Így ha megjön a vásárlási kedv, akkor tud a vevő milyen emlékhez nyúlni. Hol is láttam? Mit is mondott róla? Hol lehet megvenni?
Egy XY nevű kis blog is generálhat vásárló erőt vagy ismeretséget. Szerintem. Néha kifizetődőbb, mint a nagyon tolt, agyon spilázott reklám, ami inkább visszatetszést vált ki, hisz kéretlen. Egy blogpostot, bejegyzést, fényképes karcot  vagy influencert akkor olvasok végig, ha érdekel a termék, téma. Nem erőlteti rám magát. Viszont ha elolvasom, bele viszi a személyes varázsát, nyelvezetét, meglátásait is. Jól szórakozom, időt töltök el vele és megragad a reklám, akkor is, ha nem veszem meg akkor pont. Későbbiekben lehet, hogy igen. Visszakereshető bármikor. A szó elszáll, a Tv reklám helyett új jön, a plakátot letépik, az újságból szemét lesz, de a bejegyzés megmarad. 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése