2018. november 1., csütörtök

November első napja



November 1
Mit jelent nekem?
Visszaemlékezés azokra, akik már nem lehetnek velünk. 
Van ilyen bőven a családban sajnos. Sokan elmentek. 

Előveszem magamban az emlékeket, a kacagásokat, a történéseket, illatokat, képeket. Mindent, ami azokra a szeretteimre emlékeztetnek, akik már itt hagytak minket. A megélt jót és rosszat is. 
Nem bánkódok, csak emlékezek. Mert így tarthatjuk meg az emléküket, nem egy koszorúval vagy sírral. Az emlékekkel, meséléssel a kicsiknek, egymás között.

Valahogy ez a vegyünk koszorút, mécsest minél drágábban és többet, nem érint meg. Inkább bosszant. Vagy a temetők körül lévő cukorka árusok is. Nem "illik" ehhez a megemlékezéshez, ünnephez. Talán az ünnep szó is fura. Emlékezés, visszagondolás. 
Lassan ezt is lesilányítják az árusok, a koszorú dömping. A többet és drágábbat vegyél...Nekem nem erről szól az egész.

Egy szál gyertyával is lehet emlékezni. Ha elmenni sem tudok, akkor is meggyújtom, és azokra emlékezek akik elmentek. Nem érzem ettől rosszabbul magam. Az emlékezés a fontos, nem az, hogy felkerekedjünk, oda tegyük a koszorúnk és kész. 
Valahogy a gyerekek sem értik e napot. Az enyémeknek is próbáltam elmondani, hogy minek a napja a november 1, de még nem igazán értik. Még misztikus és félelmetes kicsit talán nekik. De fontos, hogy tudják, mire emlékezünk ma. Talán nekik már más szokásaik lesznek majd, mást fognak érezni, mint én. De megmutatom nekik, én hogy szoktam, átadom a hangulatot, az eszmét és meglátjuk.

Szeretek este a temetőben barangolni a kivilágított sírok között ilyenkor. Van egyfajta hangulata. Többször kellene emlékeznünk azokra, akik itt hagytak minket. És lehet, hogy nem ebben a formában, de akkor is. Miért csak egy ilyen nap van az évben? Bizonyára máskor is eszedbe jut anyukád, apukád, nagymamád, nagypapád, gyermeked, kisbabád, unokád, barátod, barátnőd, keresztszülőd vagy bárkid, aki elment. De hivatalosan ilyenkor emlékezel csak.

Nekem még mindig az is fura, hogy egy sírnál kell emlékezni. Olyan rideg és hideg. A szívünkben kell emlékezni és nem egy sírnál vagy a temetőben. Elég egy gyertyával is vagy anélkül. Csak emlékezz. Mesélj róla és beszélj róla. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése