2018. február 25., vasárnap

Jó lett volna, ha elmondják...



                                       Vörös Adri fotó

Anyukaként néha visszagondolva olyan jó lett volna pár dolgot tudnom. Jó lett volna, ha valaki ad tanácsot arra vonatkozóan, hogy mit várhatok a várandósággal, a vizsgálatokkal, a szüléssel, szoptatással, az anyává válással, a gyerekkel kapcsolatban. Csak pár okosságot. Régen ezt megtették az időseink, hiszen együtt élt több generáció, segítve(hátráltatva) egymást. Ma ez elmarad. Ráadásul kioktatásnak tűnik, hiszen az rég volt. De a nagyobb dolgokban még tudnak az időseink mondani olyat, ami aktuális.  Régi, 8 évvel ezelőtti önmagamnak és annak, aki pont előtte áll még, összeállítottam pár okosságot.

Jó lett volna tudni:
- Hogy már akkor szeretni fogom, mikor megpillantom azt a bizonyos két csíkos tesztet.
- Már akkor óvni, védeni akarom, bármi áron, amikor meghallom a szívhangját.
- Az ultrahang kép nagyon cuki, de bizony én csak egy fekete-fehér pacát látok. Hogy is kell ezt nézni?Tényleg ez a pöttyöcske, ufofejű kis valaki az enyém?
- Valaki elmondhatta volna, hogy mennyi időm elmegy a várandóság alatt a vérvétel-nőgyógyász-védőnő és egyéb vizsgálatokra. Azt hiszik, hogy egész napokat ráérek itt a váróban végig ülni?
- Hogy bizony előfordul az első hetekben hogy görcsölök, vérezgetek. Irány az orvos rögtön, de ne gondolj a legrosszabbra rögtön.
- Hogy a várandóság néha tényleg teher. Édes teher, de teher. Nem vidám dolog naponta többször a wc kagylót ölelgetni. Nem tudok mosolyogva kelni az émelygéstől. Hogy az olaj/kávé/hús/férj arcszeszének illatától a világból is ki tudnék rohanni. Hogy a fáradságtól nemhogy létezni, de felkelni sincs kedvem már reggel. Hogy este hamarabb elalszok, mint a kisgyerekek. Hogy fáj a hasam növekedésétől az összes létező izmom. Hogy már most cipelni a pocakot fájdalmas a hátamnak, derekamnak. Mégis kellett volna az a hátizom erősítés...
Nem mindig csak szép, jó, álomporos, rózsaszín ködös a várandóság.
- Amikor elsőnek érzem, hogy megmozdult odabent a baba, az az egyik legaranyosabb, legcsiklandósabb érzés a világon. Végén már ki tudom venni, melyik a talpacskája, melyik a keze. Néha rugdos vagy kalimpál. De fájni is tud ez a szépséges érzés.
- Hogy nem tudok sok olyan dolgot megtenni, ami ez előtt természetes volt. Ilyenkor nem szaunázunk, szoláriumozunk, a hajfestést, műkörmöt és egyéb vegyszeres dolgot kerültem szintén. Valaki azt mondja szabad, más azt, hogy nem. Nem reszkíroztam. Nem ilyenkor kezdtem bele az Everest megmászásába sem.
- A legtöbb tusfürdőt, fogkrémet, testápolót, parfümöt és kozmetikumot lecseréltem, mert megváltozott a bőröm vagy az összetétele nem volt megfelelő. 
- A testmozgás továbbra is fontos része az életemnek. Kell is. De nem olyan formában, ahogy eddig. Első gyereknél hastáncot oktattam, konditeremben edzettem. Bizony sok mozdulat nem esett jól, és nem is mertem. A futásról és kerékpározásról is leszoktam. Nem szabad túlerőltetni magad. Sok rázkódással, ugrálással járó mozgás nem megfelelő várandósan. Ha eddig nem edzettél, ne most kezd el. Kifejezetten kismamáknak való mozgást válassz csak, hogy ne lehessen baj.
- A kismama ruhákból ne vásároljak sokat és csakis jó minőségűt. Mert hamar kinövöd őket. Nem mindegy, hogy szép a ruha, vagy kényelmes. Legyen csinos és kényelmes is. Legyen jó minőségű anyagból és nyúlós, állítható. Érdemes már most felkészülni a szoptatásra és olyanokat venni, amiben az is megy könnyedén majd. És ha nincs szerencséd, akkor jó pár évig ezekben a ruhákban fogod élni az életed, így tartós legyen.
- Ne vásárolj a babának drága és sok kisruhát. A legtöbb nem is lesz rajta vagy csak egyszer. Hamar kinövik. Viszont bírja a strapát, mosást, baleseteket, mert ha szépen felöltöztetted, tuti akkor bukja le vagy kakilja le valahogy. Némelyik ruha miatt fájt a szívem. már akkor kicsi volt, mikor megszületett manóm. Egyszer sem volt senkin.
- Gyönyörű babakocsik és autós hordozók vannak. De nem az ára vagy a szépsége a lényeg, hanem a használhatósága. Csak olyan babakocsit vegyél meg, amit tényleg tudsz használni, kihasználni. Mondom ezt úgy, hogy 5 babakocsim volt már a három gyereknél. Sok pénzt megspóroltam volna pár mellényúlás nélkül.
- Ne vásárolj millió dolgot, ami állítólag kell a kisbabának. A legtöbb dolog nem kell! A legfontosabb te vagy neki és az étel. Sok dolgot megvetettek velem feleslegesen vagy sugallták, hogy kell és mégsem használtam ki a 3 gyereknél. És bizony a 3.-nál is be tudtak húzni a csőbe. Rengeteg dolog kihasználatlanul fekszik/feküdt csak itthon. Alaposan nézz után, mi az, ami számodra és babád számára fontos lehet. 
- Hízás. Nehéz elfogadni, hogy a mérleg nyelve felfelé és felfelé kúszik. Hogy nagy a pocakod vagy éppen a szomszéd szerint túl kicsi. Valaki szerint híznod kéne, míg mások szerint fogyni. Ne kezd el fogyókúrázni, de esztelenül mindenféléket enni sem. Ésszerűen. Fogadd el, hogy most ennek van itt az ideje. Majd lemennek a kilók valamikor



                                       Vörös Adri fotó

- Bizony a szülés mindkét fajtája fáj. Nem kicsit. Nem riogatásként. De erre fel kell készülni. Jobb, ha tudod mi vár rád. Sok anyuka úgy megy a szülésnek, hogy nem tud semmit róla. Talán az édes tudatlanság valakinek jó. De alapos meglepetéseket okozhat, ha rájössz, hogy milyen is valójában. Mindenki csak a földöntúli szépségét, az érzést írja körül, mikor anya lesz. Mert egy emlékezetes pillanat, a legszebb fajtából, ami örökre veled marad. De vannak benne undi és fájdalmas, meglepő részek jócskán. Jó, ha tudod, mire számíts.
Viszont jól ki vagyunk találva. Minden fájdalom elszáll, mikor a karjaidba tarthatod őt elsőnek. 
-Ha maradt benned tüske, rossz érzés a szüléseddel kapcsolatban, akkor vedd fel a kapcsolatot egy tanácsadóval, hogy lezárhasd, kibeszélhesd. Ne élj vele évekig.
- Az első találkozás szerelem lesz a javából. Örökké tartó szerelem, ami sosem szűnik meg. Egy életen át tart.
- Megkaptál egy szépséges kis csomagot és nem tudod hirtelen, mit kezdj vele. Hová tegyed. Mit kezdj az érzéseiddel. Mindened fáj, de ő is itt van veled. Egy igazi érzelmi hullámvasút. Az eleje nehéz. De ismerkedjetek, pihenjetek.
- Ne akarj mindennek és mindenkinek megfelelni. Ne legyenek túl nagy elvárásaid magaddal szemben. Ne könyvből és tanácsok által neveld a gyermeked, hanem a saját megérzéseidre hagyatkozva. Én mindent akartam egyszerre. Pihenni, a babát ellátni, a háztartást vezetni makulátlanul, vendégeket fogadni. Végül majdnem rossz vége lett. Nem az a lényeg, hogy megsütöttem a harmadik fogást is és ragyog a lakás, hanem hogy a baba el legyen látva és kipihent legyek valamennyire.
- Aludj amikor alszik a baba. Túlhajtottam magam. A végén már szédültem, zúgott a fejem. Az éjjeli alvás kimaradást nem pótoltam. Baj is lehetett volna belőle. Ma már lefekszem délután aludni az 1 évesemmel minden szívfájdalom nélkül, ha éjszaka nem tudtam pihenni tőle.
- Otthon vagy a babáddal. Kéretlen emberek, kéretlen tanácsok. Engedd el a füled mellett. Csak azt csináld, ami a babának és neked is jó!
- A szoptatás fáj. Sokszor a helytelen technika által. De van, hogy jól csinálsz mindent és mégis fáj. Sajnos ezt meg kell tanulni. Szokni kell. A szoptatáshoz is erősödni kell. És nem megy mindenkinek könnyen, jól. Fordulj szakemberhez, ha nem megy. Kitartás. Próbálkozz! Ne add fel!
És ha nagyon nem megy, sehogy sem, akkor engedd el. Anyatejen kívül is van élet. 
https://www.lll.hu
- Megszültél, de a pocakod maradt. Nem mindenki szerencsés, hogy a kórházból már topmodellként jön ki. Szép lassan lemegy az majd.
- Ne akard leadni a pocakod, a felesleges kilókat rögtön a szülés után két héttel. 9 hónap alatt szedted fel, adj időt a testednek. A testmozgást is óvatosan lehet csak elkezdeni. Az ízületek, a hasizmod és annyi minden van, aminek helyre kell rázódnia. Diétázásnak se kezd rögtön neki. kell az energia, kell a boldogsághormon, kell a tejhez a szénhidrát is. Ésszel.
- Gyógyszerek várandósan és kismamáknak, szoptatás alatt.
http://e-lactancia.org/
- Nem lesz könnyű. Néha kialvatlan vagyok, máskor türelmetlen. Egyedül a wc-re sem jutok el. A gyerekekhez nincs használati útmutató. Murphy mindig dolgozik. Beteg nem lehetek. 24 órás szolgálat. Sokszor nincs segítség. De a legszebb dolog a világon!
- Nem leszek már sosem olyan, mint az anyaság előtt. A testem is más lett. A fontossági sorrendem, a gondolkodásom is. Új kihívások felé nézek. Már más hoz lázba. Felelősségtudatom megnő. Lemondásokkal teli az életem. Hegyeket vagyok képes elmozgatni. A teherbírásom sosem látott méreteket ölt. Vajon abban a pár dologban régen hogyan tudtam elfáradni, amikor most ötször annyira vagyok képes?
- Már nem én, én vagyok csupán. Hanem elsősorban anya és csak azután én, nő, feleség.

- Végezetül jó anya vagy! Jó anya leszel! Akármilyen gond, baj, nehézség is legyen az életben, a gyermekednek te vagy a legjobb anyukája a világon! Élvezd ki minden percét. Egy olyan kaland ez, ami egy életen át tart! A díja sok puszi, ölelés, nevetés!

Te mit mondanál el régi önmagadnak a várandósággal, gyermekszüléssel, gyermekneveléssel kapcsolatban?




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése