2018. március 21., szerda

Bébispenót, avagy az vagy amit megeszel





- Az vagy, amit megeszel?
Ez eredetileg Feuerbach,német filozófus mondása, de mennyire igaza volt!  Szervezetünk a mindennapi táplálékból építi sejtjeinket, tehát az képezi majd a tested, amit megeszel. Ráadásul az elfogyasztott étel az ember fizikai, mentális és lelki állapotára is kihat.

Bébispenót. Hallottatok már róla? Nem, nem az ételre gondolok. Hanem egy nagyszerű kis blog. De talán több annál. Útmutató, segítség anyukáknak a hozzátápláláshoz. Segítség az egészséges élethez, ételekhez. 
- A Bébispenót név honnan jött ötletként?
Nehezen.  Olyan nevet kerestem, ami egyszerre sugallja az egészséges étkezést és a babatáplálást. Nehezen szakadtam el a biobabyfood és hasonló nevektől, de éreztem, hogy egyik sem az igazi. Aztán a Csörsz utcai Ökopiacon vásárolva meghallottam, hogy valaki bébispenótot emleget, és rögtön tudtam, hogy ez az a név, amit kerestem.

- Mi hatására döntötted el, hogy blogot írsz?
Gyerekkorom óta grafomán vagyok, végzettségem szerint is újságíró vagyok, és szövegíróként keresem a kenyerem. Az írás adott volt, mindent így tudok legjobban kifejezni, ami bennem van. Az, hogy a hozzátáplálásról fogok blogot indítani, a kisfiam születése után ütött szöget a fejemben. Nem volt egyszerű eligazodni az egymásnak ellentmondó információk között, amelyeket a szakemberektől kaptam. Elhatároztam, hogy szakemberek és kutatómunka segítségével összeszedem a szanaszét levő, éjszakába nyúló keresgélésekkel fellelhető tudnivalókat, hogy az utánam jövőknek már könnyebb dolguk legyen.

 - Hogyan mutatnád be önmagad és a blogod?
Egy hétköznapi anya vagyok, nem mesterszakács és nem tipp-topp háziasszony. Imádok enni, fontosnak tartom, hogy minőségi alapanyagokból készült ételeket fogyasszak, és azzal tápláljam a gyermekemet is. A blogom hozzátáplálási útmutatónak indult, a saját tapasztalataimat ötvöztem szakértői véleményekkel. Közben a kisfiam már elmúlt 4 éves, így természetes, hogy már a zöldségek pürésítése helyett jobban foglalkoztat pl. a közétkeztetés témája, a fejlesztő játékok, és a gyerekprogramok. Ezekről is írok, minőségi, egészségtudatos, környezetbarát szemlélettel.

- Mennyire volt nehéz a kezdetektől a felépítése az egésznek?
Nagyon nehéz volt, mert csak éjszaka volt időm írni és szerkeszteni. A kisfiam rossz alvó volt, napközben csak 20 perceket aludt. Én meg kimerült voltam, de egyre jobban hiányzott valami kreatív tevékenység, ami én vagyok.

- Mit szeretsz a munkádban a legjobban, és mi a legnagyobb nehézség benne?
A Bébispenót oldalhoz indítottam közkívánatra egy webshopot is, de ennek üzemeltetése már nem fért bele az életembe, ezért 2,5 év után egy lelkes fiatal párnak átadtam. Nem szerettem volna, ha teljesen megszűnik, hiszen sokaknak jelent segítséget, hogy a baba mellől néhány kattintással meg tudnak minden lényeges és egészséges eszközt, alapanyagot rendelni, nem kell egyik boltból a másikba futkosni. Én viszont jobban szeretek „üzletasszonykodás” helyett a kreatív feladatokra, a bejegyzések írására, a receptek gyűjtésére koncentrálni.

- Miért fontos, hogy minden kisgyerek a saját életkorának megfelelően táplálkozzon?
A babák emésztőrendszere még fejletlen, nem lehet csak úgy lerohanni bármilyen étellel. Fontos, hogy fokozatosan ismertessük meg a számára ismeretlen ételekkel, figyeljük a jelzéseit. Azt szokták mondani, hogy az első 1000 nap táplálkozása a meghatározó a gyerek későbbi egészségére nézve, de nagyobb korában is érdemes odafigyelni. Az emésztőrendszer korai túlterhelése mellett a nagyon cukros, gyorsételeket, feldolgozott élelmiszereket, vegyszermaradványokat tartalmazó ételek mind növelhetik a későbbi elhízás és betegségek kockázatát.

- Sűrűn cserélődnek az ajánlások. Más volt a most 6 évesemnél, más a 3 évesemnél és a jelenleg már 1 évesemnél is. Ez miért van szerinted?
A nemzetközi ajánlás változik, hogy érkeznek az új kutatási eredmények. A magyar protokoll ezeket veszi át. Az ellentmondások azonban így is megmaradnak, én úgy érzem. A glutén és más allergének bevezetéséről folyton megy a vita, még a szakértők között is. Nem ritka, hogy mást tart helyesnek a védőnő, és mást a gyermekorvos. Ugyanakkor hiszem, hogy a változásokat érdemes követni, fejlődést jelentenek. Nehéz eligazodni, amikor egyik héten mumusnak kiáltják ki azt az alapanyagot, amit másik héten éppen áldásnak. De ha megfigyeljük, „visszafelé” sosem fejlődnek az ajánlások, olyan állásfoglalás nem jön ki, hogy „hoppá, rájöttünk, hogy a sok mesterséges színezék, adalékanyag, feldolgozott élelmiszer és permetszer egészséges”. Tehát ezektől mindig érdemes tartózkodni.

- Melyik alapanyag a leguniverzálisabb, amiből a legtöbb féle étel elkészíthető egy babának?
Ez babánként változó, de ami sokaknak szokott ízleni, az az alma, a banán és a sütőtök. Óvodás korban nagyon sok gyereknek a paradicsomleves a kedvence. Bizonyára ez sem véletlen. Paradicsommal egyes időszakokban bármi eladható a gyerekeknek, egy másik időszakukban pedig zabkásába vagy turmixokba – mert épp az a kedvenc - lehet beletenni, amit szeretnénk, hogy elfogyasszon. A hiedelmekkel ellentétben viszont olyan nincs, ami egyik gyereknek sem ízlik. Sokan tartják nem gyerekbarátnak pl. a karfiolt vagy a brokkolit, de az én fiam mindkettőt imádja. A spenót sem csúszik sok gyereknek, de ismerek olyan 4 évest, aki még a piacon, az anyukája szatyrából szedi ki a zöld leveleket és snackként elrágcsálja őket. 

- Anyukákat is megszólaltatsz a blogon. Ez így életszerűbb? Vagy színesítésként?
Voltak olyan témák, amiket szívesen szerepeltettem volna, de az ő szavaikkal hitelesebb volt. Így kezdődött az interjúsorozat, de az olvasók nagyon megszerették, és már keresem az érdekes történeteket. Szeretném általa megmutatni, hogy bizonyos keretek között sokféleképpen lehet jól vagy tudatosan táplálni a gyerekeinket, és mindenki tanulhat valami újat a másik anyától.

- A blog, a segitő szándék mellett webbolt is van. Oda mi alapján válogatod ki a termékeket?
A webshopba csak olyan élelmiszer kerül be, ami bio, cukormentes, adalékmentes, mindenféle káros összetevőktől mentes. Minden termék megfelel a vegán szemléletű családoknak is, de persze nemvegánok is vásárolhatják. A játékokat, étkészleteket, könyveket is minőségi szemlélettel, tudatos szülőknek válogattam össze.

- Mesélnél a családod kedvenc ételeiről, ételes tradíciókról, új, bevezetett dolgokról, amik jellemzik a ti főzéseteket, étkezéseteket?
Etikai okokból növényi alapú ételeket fogyasztunk, a férjem még időnként eszik halat, más állatit azonban nem. Nagyon változatosan étkezünk, igyekszünk hanyagolni a finomított cukrot, és ellenőrzött bio termékeket vásárolni. A kisfiam paradicsomleves, karfiol, brokkoli és datolya rajongó. Sok minden mást is szeret, a hüvelyesektől a zabkásán át a karalábéig. Nyáron sok gyümölcsöt fogyasztunk. Természetesen, mint minden gyereknél, nála is vannak időszakok, amikor épp „nem szereti”, amiből előző héten még egy raklapnyit befalt volna.

- Nagyon sok és sokféle munkát végzel. Ezt hogy tudod összeegyeztetni a családoddal, a háztartással?
Sehogy, haha.  Ezért adtam át egy másik párnak a webshopot, mert azt már nem bírtam energiával. Most azokra a munkákra összepontosítok, amik valóban élvezetet jelentenek számomra. Kikapcsolódásként főzök, mindig van új, kipróbálásra váró recept. A főzés lett a hobbim, így tudok nem depresszióba esni, hogy este, munka után, fáradtan még ezzel is foglalkoznom kell. A háztartási munkák egy részét pedig kiszervezem, és minden túlterhelt anyukát erre szoktam biztatni. :)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése